Språk och kommunikation

Hos oss är språk och kommunikation centrala delar av verksamheten. Vi uppmuntrar barnen att uttrycka sig, lyssna på varandra och utforska språket på ett lustfyllt sätt. Samtidigt värdesätter vi barnens egna perspektiv – vi tror på det kompetenta barnet och ger dem utrymme att påverka sin vardag. Här får alla barn känna att de är en tillgång i gruppen, att de duger precis som de är och att deras tankar och idéer är viktiga.


Den höga personaltätheten möjliggör mycket vuxenkontakt, något som också ökar förutsättningarna för barnens språkliga stimulans och utveckling väsentligt. Den språkliga stimulansen och träningen sker dels i barngruppen på ett naturligt sätt i leken och dels i pedagogiska aktiviteter både enskilt och i grupp.


Barnen får stöd utifrån deras specifika behov. Personalen finns med och stödjer i kommunikationen och i leken. Social träning är en stor del i vår pedagogik. De får också göra samarbetsövningar för att utveckla samspel och turtagning.


Bornholmsmodellen

Vi jobbar med Bornholmsmodellen tillsammans med de yngre barnen på tisdagar och torsdagar.



Väpplarna

Vi jobbar med ett pedagogiskt material tillsammans med 5-åringarna på tisdagar och torsdagar. Materialet är skolförberedande och innehåller alla delar ur läroplanens mål.

Digitala verktyg i förskolan


Barnen får jobba med digitala verktyg i enlighet med läroplanen. De får jobba med noga utvalda program och tekniker på iPad:s, individuellt anpassade för att främja barnens utveckling inom många områden men också för att förberedas för de utmaningar de kommer att möta i skolan.


Projekt inom digitala verktyg är bland annat med filmteknik och programmering.

Hållbar framtid börjar i förskolan